Voeding + prestatie

Wat moet ik eten voordat ik ga fietsen? Is het de bedoeling om zoveel mogelijk koolhydraten te stapelen? Of moet ik koolhydraten pas eten als ik op de fiets zit?

Dit zijn zeer terechte vragen aangezien veel mensen hier een bepaalde mening over hebben, waaronder ikzelf.

Als het er op aankomt lijken wij mensen veel op elkaar, maar toch heeft ieder zijn eigen lichaam en dus ook zijn eigen systeem. Dit kan genetisch aangelegd zijn, maar het heeft vaak te maken met je voeding en de getraindheid van je lichaam om bepaalde energiebronnen aan te spreken.

Maar wat moet ik nou eten voordat ik ga fietsen? Allereerst moet je weten dat wij allemaal glycogeen (suikers) in onze lever en spieren opgeslagen hebben zitten. Deze suikers worden leeg getrokken wanneer je sport en aangevuld op het moment dat je koolhydraten eet.

Maar als wij continu suiker in ons dieet hebben zal ons lichaam ook suikers als voornamelijke energiebron zien. Zoals je wellicht weet zijn suikers een snelle energiebron en is de energie vaak van korte duur.

Vetten zijn een langzame energiebron en dus perfect geschikt voor wielrenners.

Om op de vraag terug te komen…

Ik wil je adviseren om gedurende 3 weken suiker arm te eten, dit betekent dat je voeding voornamelijk uit eiwitten, vetten, groenten bestaat. Dit doe je om het glycogeen opgeslagen in de spier en lever op te maken en je op deze manier je lichaam dwingt vetten als energiebron te zien. Dit zorgt ervoor dat je veel minder snel eten nodig hebt, maar wel je energielevel hoog houd.

Zorg ervoor dat je voor een training eiwit en vetrijk eet. Vervolgens neem je na het eerste half uur, elk half uur 30 gram koolhydraten en na je training nog eens 30-60 gram aan koolhydraten. Verder combineer je laatste 30-60 gram koolhydraten met vetrijk eten, dit om het langzaam op te laten nemen en de insuline piek wat te reduceren.

Dit zijn dan ook de enige momenten dat je koolhydraten eet. Je zult er aan moeten wennen, je zult merken dat je lichaam waarschijnlijk verslaafd is aan suiker. Maar zoals wielrennen een sport is waar doorzettingsvermogen pre nummer 1 is moet dit ook wel lukken.

Wil je meer weten over training en voeding voor betere prestaties?

Stel gerust een vraag via het contactformulier!