Prestatie verbetering voor fietsers

Wielrennen en krachttraining… In het professionele wielrennen zijn deze niet van elkaar weg te denken.

Fietsen is een vrij beperkte sport op het gebied van coördinatie, samenhang van spiergroepen en een ergonomisch correcte houding. Het is dan ook erg belangrijk om door middel van krachttraining je lichaam weer in balans te brengen. In deze korte blog zal ik je een aantal tips geven.

Met fietsen gebruik je bepaalde spiergroepen erg intensief, deze noemen we de ”agonisten”, dit zijn de werkende spieren:

  • Quadriceps         (voorkant bovenbeen)
  • Iliopsoas             (Heupbuiger)
  • Erector Spinae  (grote rugspier)

De antagonisten zijn:

  • Hamstrings        (achterkant bovenbeen)
  • Gluteus               (Bilspieren)
  • Abdominus        (Buikspieren)

Elke agonist heeft een antagonist. Dit betekent dat wanneer de agonist (in dit geval hamstring) is aangespannen, de antagonist (in dit geval quadriceps) wel moet ontspannen, anders kan je bijvoorbeeld je knie niet buigen.

Doordat we met fietsen onze agonisten zo extreem veel prikkelen creëren we een disbalans in het lichaam wat vaak gepaard gaat met: korte hamstrings, rugklachten, een holle rug in ontspannen stand en slappe buikspieren.

Door krachttraining te gebruiken voor de antagonisten zal je merken dat je veel meer power en uithoudingsvermogen krijgt in je spieren, dit komt doordat zij dan een keer degene zijn die mogen ontspannen!

Zorg voor een uitgebalanceerd fysiek en je zult versteld staan van de resultaten!

Meer weten?

Stuur even een mailtje naar: info@movementpt.nl