Citrulline Malaat

Sommige van jullie zijn er waarschijnlijk al wel bekend mee, de zogenaamde supplementen.

Maar welke zijn supplementen zijn niet peperduur of schadelijk en werken daadwerkelijk ook? Ik heb er een aantal op een rijtje gezet.

  1. Citrulline Malaat
  2. Beta-alanine
  3. BCAA (L-Valine, L-Leucine, L-Isoleucine)

In deze blog ga ik het hebben over Citrulline Malaat. Wat is Citrulline Malaat eigenlijk?

Citrulline Malaat (CM) is een essentieel aminozuur, dit betekent dat ons lichaam afhankelijk is van voeding om het binnen te krijgen en deze dus niet zelf aanmaakt.

Maar wat doet CM in ons lichaam? CM zorgt ervoor dat ons lichaam meer Arginine gaat aanmaken. Arginine is een niet essentieel aminozuur en wordt door ons lichaam zelf aangemaakt. Arginine is onder andere verantwoordelijk voor het verwijden van de bloedvaten, waardoor er meer zuurstof opgenomen kan worden en het remt de aanmaak van melkzuur en ammoniak. Dit allemaal zorgt voor een hoger aeroob vermogen en dus meer vermogen.

Ook heeft onderzoek aangetoond dat CM de productie van ATP (brandstof voor je spieren) verhoogt met 34%. Dit betekent dat je lichaam sneller herstelt in bijvoorbeeld een interval training.

Ikzelf gebruik dit supplement nu 2 weken en ik kan echt zeggen dat het enorm goed helpt tijdens mijn fietstrainingen. Tijdens mijn explosieve krachttraining merk ik dat ik sneller herstel tussen mijn setjes door, maar meer power merk ik niet. Ik vind dit supplement gezien zijn werking en de prijs echt een must have voor elke duursporter! Doordat CM in voeding voorkomt en ondersteunt in belangrijke processen is dit product niet schadelijk voor je gezondheid in tegenstelling tot vele andere supplementen.

De kosten voor Citrulline Malaat zijn ongeveer 10 euro voor 100 doseringen, ideaal om toe te voegen aan je voeding. Neem 1 maatschep 30 min voor je training en 1 maatschep vlak voordat je gaat trainen en voel zelf wat het voor je doet.